KBL werkt aan snelheid in de schuldhulpverlening

Sittard-Geleen, 28 oktober 2019 – Per 1 oktober zet de Kredietbank Limburg (KBL) bij het regelen van schulden zoveel mogelijk in op het verstrekken van saneringskredieten. De voorwaarde is dat er voor de klant binnen één jaar geen echte inkomensverbetering te verwachten is. In dat geval wordt schuldbemiddeling ingezet. Het besluit is genomen na een succesvolle pilot en heeft als belangrijkste voordeel een snelle stressreductie bij de schuldenaar.

Deze is in één keer van alle schuldeisers af en heeft vervolgens slechts één schuldeiser, namelijk KBL. “Wij nemen de problematiek van onze klanten serieus”, licht Ruud van den Tillaar (directeur KBL) toe. “Mensen wachten al veel te lang voor ze hulp zoeken bij problemen door schulden. Met de inzet van saneringskredieten kunnen wij snel werken aan één oplossing voor de (financiële) problemen en dus werken aan nieuw perspectief voor mensen met schulden.”

Win-win-situatie
De gewijzigde aanpak levert voor alle betrokken partijen voordelen op. De klant is in een keer van alle schuldeisers af en heeft nog maar één schuldeiser over, KBL. De schuldeiser ervaart schuldsanering als prettig, omdat deze direct de boeken kan sluiten en niet drie jaar moet wachten op deelbetalingen. Menig schuldeiser verkiest spoedige duidelijkheid en een eenmalige uitbetaling boven drie jaar wachten op een paar euro meer. Ook de gemeente en de schuldhulpverlener ervaren voordelen bij een schuldsanering. Het onderhandelingsproces wordt flink ingekort en er komt minder administratie aan te pas.

Kredietbank Limburg
KBL werkt aan snelheid in de schuldhulpverlening KBL is een Gemeenschappelijke Regeling van de gemeenten Brunssum, Heerlen, Kerkrade, Landgraaf, Maastricht en Sittard-Geleen voor hulp bij schulden. De ambitie van KBL is om flexibele, doelmatige en adequate schuldhulpverlening te leveren, waarbij de individuele mogelijkheden van de inwoner centraal staan.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*